همشهری آنلاین: رییس سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: "طبق اعلام نتیجه‌ نمونه‌های ارسال شده مشکوک به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به کشور ایتالیا، مرغان بومی و پرندگان وحشی ایران به این بیماری مبتلا هستند."

به گزارش ایسنا دکتر مجتبی نوروزی در این باره گفت: بیماری آنفلوانزای مرغی در پرندگان وحشی کشور که قبلا در قوهای بندر انزلی اعلام شده بود هم اکنون در تعدادی غاز و اردک در اطراف تالاب روستای برزنقیب مشاهده شده و مرغ‌های اطراف آن تالاب نیز به این بیماری مبتلا بوده‌اند که در طی اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی سازمان کلیه‌ پرندگان این روستا (چهار قطعه) معدوم شدند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ممکن است مرغ‌های بومی، غاز و اردک‌های اطراف تالاب‌ها به این بیماری مبتلا باشند از مردم خواسته شده از شکار پرندگان وحشی و بومی اطراف تالاب‌ها خودداری کنند.

نوروزی تاکید کرد: در مرغان صنعتی و خوراکی هیچ مشکلی وجود ندارد و دائم تحت نظارت بهداشتی سازمان هستند که اگر نمونه‌ مشکوکی مشاهده شود معدوم خواهد شد.

ماموران دامپزشکی ایران در حال معدوم کردن پرندگان آلوده در سال 2006 - رویترز

سازمان جهانی بهداشت حیوانات (OIE) - سازمان بین‌المللی ناظر بر بیماری‌های دامی مستقر در پاریس - پنج‌شنبه 17 ژانویه (27 دی) اعلام کرده بود که ایران شیوع آنفلوآنزای پرندگان را در میان مرغ‌های محلی در روستای درزی‌ نقیب در اطراف بابلسر در استان مازندران در تاریخ 10 دسامبر (19 آذر) گزارش کرده است.

بر اساس گزارش OIE چهارده  پرنده آلوده مرده‌‌‌‌‌‌‌اند و 475 پرنده دیگر معدوم شده‌اند. نتایج آزمایش بر روی نمونه‌ها از لحاظ وجود ویروس H5N1 عامل آنفلوآنزای فوق‌‌حاد پرندگان در تاریخ 12 دسامبر (21 آذر) در  آزمایشگاه مرکزی سازمان دامپزشکی ایران و در تاریخ 8 ژانویه (18 دی) در آزمایشگاه رفرانس OIE در پادوای ایتالیا مثبت اعلام شده است.[گزارش OIE]

کد خبر 42052

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز